گوش فرا دھید ای اھل دین ، چه عالم و چه عامی : آنچه را که شما گناه می نامید من آن را عذاب می دانم : دزدی ، زنا، دروغ ، جفا ، وقاحت و خشونت . اینان اجتناب ناپذیرند ، اینان معلولند . گناھان شما در سر شماست در ذھنیّت و شیوۀ نگرش و قضاوت وبرنامه ریزی و آرزوھا و باورھا . و اعمال نادرست شما محصولجبری این نوع ذھنیّت است و شما به ھر شیوه ای که بخواھید ازبروز آن جلوگیری کنید به ناگاه از درب دگری از شما صادر می شودو رسوایتان می سازد یعنی به جبر شما را بسوی صدق می کشاند وباطنتان را ظاھر می کند . وامّا بذرھای گناھان کبیره را در ذھن شمامتذکّر می شوم : ھر آرزوئی در ظرف دنیا ، اندیشۀ آزادی ، آرزوی به محبوبیّت در نزددیگران ، تفسیر ایثار گریهای خویشتن ، خود را از سائرین برتر دانستناز ھر حیث ، وظائف غریزی را در شأن خود ندانستن ، به غیر ازخود را علّت سرنوشت خود دانستن ، جدائی و شکست و مرگ و ناداریرا ناحق دانستن و بالاخره از تنھائی گریختن .
استاد علی اکبر خانجانی
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
گوش فرا دھید ای اھل دین ، چه عالم و چه عامی :
آنچه را که شما گناه می نامید من آن را عذاب می دانم : دزدی ، زنا، دروغ ، جفا ، وقاحت و خشونت . اینان اجتناب ناپذیرند ، اینان معلولند .
گناھان شما در سر شماست در ذھنیّت و شیوۀ نگرش و قضاوت وبرنامه ریزی و آرزوھا و باورھا . و اعمال نادرست شما محصولجبری این نوع ذھنیّت است و شما به ھر شیوه ای که بخواھید ازبروز آن جلوگیری کنید به ناگاه از درب دگری از شما صادر می شودو رسوایتان می سازد یعنی به جبر شما را بسوی صدق می کشاند وباطنتان را ظاھر می کند . وامّا بذرھای گناھان کبیره را در ذھن شمامتذکّر می شوم :
ھر آرزوئی در ظرف دنیا ، اندیشۀ آزادی ، آرزوی به محبوبیّت در نزددیگران ، تفسیر ایثار گریهای خویشتن ، خود را از سائرین برتر دانستناز ھر حیث ، وظائف غریزی را در شأن خود ندانستن ، به غیر ازخود را علّت سرنوشت خود دانستن ، جدائی و شکست و مرگ و ناداریرا ناحق دانستن و بالاخره از تنھائی گریختن .
استاد علی اکبر خانجانی